Monday, February 28, 2011

کوئی لمحہ تیری بن بھی ہوتا ای خدا؟
کبھی مجھی بھی اس ذات کی قید سی تنہائی ملتی -
ہر طرف ہر جگہ وہی منظر
کچھ تو بدلہ ہوتا -کجھ تو بدلہ ہوتا -
میں مانتا ہوں کی میں ہی اس شہر میں سب سی بڑا گنہگار
-مگر تو اپنی عبات کا بھی تو قدر کر -
الجھہ گیا ہوں جینی سی
-ایک مردارسا جسم ہی - دکھیلتا بھرتا ہوں -
ہر ایک صبح جینی کی تمنا لئے اپنی لاش کو تنہائی کی قید میں دفناتا ہوں -
تماشی نفس کی ڈورروز ناچواتی -
زندگی سرکس کی ہیچڑی کی طرح جو رونی کو بھی ہنستا ہی-
جس گاہ پی سکوت کا گمان ہوا -شور ہی شور تھا -
جینا بھی ایک مذاق ہی مگر اب تو خود بھی بی رونا اتا ہی-
جانی کیا ہوگیا ہی -
کوئی تو ایسا مکان ہو جو گھر لگی
کوئی تو انسان ہو جو انسان لگی ......!
ذات کا قید عذاب ہی -
میں کہاں جاؤں اس جسم کی جنازی کو لے کی -
کوئی جائ پناہ نہیں -
وقت کی زنجیر ہر رہ پی قید نفس کی داستان سناتی ہی -

Tuesday, February 8, 2011

آشرم

الاءِ ڇو....!؟

ارشاد لغاري


هُجوم جي تنهائي ڪيئن ٿيندي آهي؟ هو اڄڪلهه ان ڪيفيت جي شديد احساس ۾ پنهنجن سمورن ناتن جي وچ ۾ هوندي به ڄڻ ڪنهن اوپري سياري تي هلندو هجي. اهڙي سفر ۾ وٽس هر لمحي عجيب اسرار عيان ٿي سامهون ايندا رهن ٿا، ۽ هو آهي سو بس مسلسل سُر ۽ سوز جي جهان ۾ اڳتي اڃا ٻه قدم اڳتي وڌندو ٿو وڃي. ڪالهه به هو اڪيلو لهندڙ سج ڏانهن وڃي رهيو هو ته رستي ۾ هڪ ديواني کان ڪجهه هي ڳالهيون ٻڌائين:

”اسين جيڪي بُتن سان پيار ڪندا آهيون، دراصل اهو اسين نقلِ پروردگار ڪندا آهيون. باقي هڪڙي ڳالهه سمجهه ۾ نٿي اچي جو هتي ماڻهن محبت کي به ڄڻ هڪ ڌنڌو بڻائي ڇڏيو آهي، جتي هر روز نئون پيار ڪن ٿا. جيتري قدر تنهنجي ۽ منهنجي تعلق جو سوال آهي ته تون گهٻراءِ نه ۽ نه ئي ايترا قسم کاءُ، وڃ اسين توتي اعتبار ڪريون ٿا. ۽ ها جيڪڏهن اچڻ چاهين ته اچ جو اسين اڄ به تنهنجو انتظار ڪريون ٿا. ۽ هونئن به دل سان هي دشمني ڪو غير ته نه ڪندا آهن. اها عنايت ته هميشه يارن کان ئي ٿيندي رهي آهي.“

هو ديواني جي ڳالهه ٻڌي اڻ ٻُڌي ڪري جيئن ئي اڳتي وڌڻ لڳو ته ديواني هن گيت سان ڌمال هڻڻ شروع ڪئي:

رقص ڪران، ني مئين ڦيريان پاوان

يار مناوان يار- يار مناوان يار

يار مئڏا لڄپال سئيان

جنهنڪون ڏٺي ٿئي ڪئي سال سئيان

ڪيوين جيوان مئين ڌار

يار مناوان يار

-

سيتا ٿيوان مئين ميران ٿيوان

رانجهڻ ٿي ول هيران ٿيوان

سسئي ٿيوان سئو وار

يار مناوان يار

-

لا، دي لالي، پا ورهه دي والي

ڌيان نگر وچ ٿيوان ڌمالي

جٿان هُودا سُر سينگار

يار مناوان يار

ديواني جي اهڙي گيت ۽ ڌمال هن جي خيال کي الائي ڪٿان جو ڪٿي وڃي ڇڏيو ته هيئن ڀڻڪيو:

”اي برها! تنهنجا به عجيب نت نوان نيارا ڀيد آهن، جن کي ڏسي سمورو جهان حيرت ۾ رهيو آهي آد جڳاد کان. تو لاصورت جي ديس مان اچي هتي ڪيئن نه هر صورت ۾ پنهنجو ديرو ڄمايو آهي!! هتي ٻن گلابي نيڻن واري روپ نگر ۾، پاڻ ئي پنهنجو شڪار ٿيندو ٿو رهين. ڪٿي لڪ لڪوٽيءَ ۾ ته ڪٿي سرِ ميدان نروار ٿيندو ٿو رهين. ڪٿي رام جي اولي ۾ هڪ وچن جي خاطر بنواس ٿو جهاڳين، ته ڪٿي اشوڪا جي روپ ۾ جُنگ- جنگوان ٿي ٿو اچين. ساڳي ريت ٻي پاسي سڀ رنگ حُسن ۽ محلات جا بسيرا ترڪ ڪري گوتم جو گيان ٿي پوين ٿو ۽ ڪٿي اسان فقيرن جي سيني ۾ عشق جي عدم آستان تان اٿي ان عرفان جون منزلون طئي ٿو ڪرين، جيڪي جيڪڏهن عام جي اڳيان سلجن ته هوند ٻيلي کي باهه لڳي وڃي. بس جڏهن سينو صدا بڻجي به وڃي ته فقط اها ئي ڪافي ان احساس جو آئينو ٿي سگهي ٿي ته:

صورتحال دا احوال خبران خيال ڪردا هي

ڪر پرواز، غمزي باز، ٿي شهباز ڦردا هي.

۽ اسين ان شهباز جي چنبي ۾ آهيون زماني کان... ايترو چئي هو پوءِ خبر ناهي ڪنهن سان هيئن ڳالهائڻ لڳو:

هڪ ڏينهن ايندو

جنهن جي رتي شام ۾

دلربائي جي دام ۾

سيوستان جي گهٽين ۾

توسان ملندس.

مان جيڪو هڪ خيال آهيان

لاحاصل ڪنهن عشق جي

ڌمال آهيان

لال آهيان تنهنجي ڳولها جي سفر ۾

هر نگر ۾

رقص منهنجي ۾ نمايان رنگ تنهنجا

ٿو وڄايان چنگ تنهنجا چاهه ۾

هر ساهه ۾ ۽ راهه ۾

بس تون ئي آهين

مان ته بس هڪ خيال آهيان

جو درازن ۾ ٻڌايو هو سچل

۽ کٽياڻن ۾ سڻايو ٿي کٽياڻ

”خيال ۾ گم ٿي- خيال ڪماءِ

خيال جو مطلب- خيال ۾ آهه.“

۽ پوءِ چوڻ لڳو:

”هي سموري جيوت عشق جو ڌڻ آهي. عشق جيڪو سنڀاليندڙ ڌنار به آهي ته شڪاري به. هي سمورو سنسار هن جي واڙ به آهي ته شڪار گاهه به. ان شڪار گاهه ۾ شوق جي ڪُميت تي جن به عشق جي سواري ڏسي ورتي سي پوءِ برهه جي ڀالي کان نٿا بچي سگهن. برهه جو اهو ڀالو جنهن جو آواز نه ايندو آهي.“

اها ڳالهه ڪري هو چُپ ٿي ويو... الاءِ ڇو؟

laghariirshad@yahoo.com

Friday, February 4, 2011



آشرم

”ڀِنيءَ تون ڀيريج“

ارشاد لغاري


هر ابتدا جي ابتدا کان اول ۽ هر انتها جي انتها کان اڳتي هو پنهنجي وجود جا ٽٽل ڌاڳا جوڙي رهيو هو. سندس چؤڌاري هڪ طرفين لاحاصل محبتن جا ٽٽل فريم پکڙيل هئا. انهن سمورن فريمن ۾ ٻه فريم اهڙا هئا جيڪي سندس اکين ۾ اهڙو محفوظ ٿيا جو سڄي شهر اهي تحريرون پڙهي ورتيون جيڪي انهن ٻن لاحاصل محبتن جي فريمن جي ڪئپشن طور منجهن آويزان هيون. جنهن مان هڪ هئي ته “Who lost beloved he lost every thing” ۽ ٻي فريم تي لکيل هو “We will meet Insha-Allah”. اهي فريم ڏسي هن تاريخ جي انهن سمورن ديوانن کي ياد ڪري مُرڪي ڏنو، جيڪي واعدن جي اڏيءَ تي پنهنجو سر رکي اڳتي وڌيا. پوءِ هو پنهنجي اڄوڪي نسل تي نظر ڊوڙائي ڳولڻ لڳو ڪجهه اهڙيون صورتون جيڪي ٻيهر ان احساس کي جياري سگهن، جنهن ۾ ماڻهو ڪنهن جي آسري کي اجايو ٿيڻ نه ڏيندو آهي پر وقت جي تيزي ۾ اهڙيون صورتون هاڻ آهستي آهستي گم ٿيڻ لڳيون آهن يا ممڪن آهي کيس نظر نه اينديون هجن. جيئن به آهي پر هن هڪ ڀيرو ساڌوءَ کان جيڪا ڳالهه ٻڌي هئي سا کيس سندس نسل جي حوالي سان بهرحال هڪ وڏو سچ ٿي سامهون آئي آهي: ڳالهه جيڪا ڪجهه هيئن هئي ته:

”ڊگهو عرصو مياڻ ۾ رهجي ويل تلوار زنگجي ويندي آهي ۽ جيڪڏهن شهسوار گهڻو عرصو نرم ريشمي بسترن جا هيراڪ بڻجي وڃن ته پوءِ کانئن ڪِلي وير ڪٽڪ ۾ ڪُميت سنڀاليا نه ٿيندا آهن.“ اهڙي ريت سندس ديس ۾ ڪُميت ۽ ڪُند سنڀالڻ واري گهڙي ته ڪڏهوڪي آيل آهي پر اهي سوار ڪٿي آهن جن سان رڻ گجي پوندو آهي؟

هو پُور پچائيندو رهيو ۽ انهن ڪردارن جي باري ۾ کيس خيال آيو ته هڪ نئين تاريخ لکي جن مان هڪ ڪيهر ڪردار کاري پاڻي جي شهر ۾ لڙيءَ شام جو سموري وطن کي هڪلون ڪري اهو چوندي جاڳائڻ جي ڪوشش ڪئي هئي ته:

”اهو ڪٿان جو انصاف آهي ته شينهن جو شڪار گدڙن هٿان ڪيو وڃي.“ پر ديس صدين جي ننڊ مان نه جاڳي سگهيو ۽ شينهن گدڙن هٿان شڪار ٿي ويو. اهو شڪار اڄ ڏينهن تائين جاري آهي، هر طرف بس گدڙن جون اوناڙون آهن. هي دؤر جيڪو پوري دنيا ۾ ڄڻ ته بس گدڙن جي ئي ڳٺ جوڙ جو دؤر آهي. ٻي پاسي دل جي اجاڙ دنيا آهي، جنهن ۾ هن سوچيو آهي ته هاڻ تند کڻي ۽ ان کي ايترو وڄائي جو اها تلوار جو روپ ڌاري وٺي، جنهن لاءِ هن پنهنجي مُرشد جا سمورا آستان هڪ هڪ ڪري ووڙڻ جو سوچيو آهي ۽ ان ويراڳ ۾ ٻيهر جنم وٺڻ جو سوچيو اٿائين جنهن جي لاءِ هن پنهنجي ڳوٺ جي هڪ راڳي کان ان عام فهم راءِ جي صورت ۾ ٻڌو هو ته ”راڳ هندستان ۾ جنم ورتو، ملتان ۾ جوان ٿيو ۽ سنڌ ۾ ڪامل روپ ماڻيائين.“ اهو سنڌ وطن جنهن جي رهبر ڪامل لطيف راڳ جو اهو نئون بيمثال مڪتب جوڙيو جنهن جي هاڪ ٻڌي چون ٿا ته هندستان جا ٻه قديم راڳي اٽل ۽ چيچل مرشد کان وائي سکڻ ۽ طالب ٿيڻ لاءِ هتي ڪهي آيا هئا. هن سوچيو ته پنهنجي مرشد جا ڪوٽيسر ۽ نارائڻ سر وارا تڪيا به ڀيٽي ۽ هن ڀونءِ تي سندس سمورا نشان محفوظ ڪندي پنهنجي تهذيب جي دفاع ۽ ارتقا لاءِ لطيفي دستور ۾ پنهنجي حصي جي سيوا ڪري.

مرشد جا اهي تڪيا، جن لاءِ پاڻ فرمايائين ته:

گنگا ڀيٽج گومتي، پورج پورب ڏانهن

ڪاسي ۽ ڪروت جي، رمي پڇج راهه

دوارڪا جي در جي، نانگا رک نگاهه

ناني نارائڻ سرکي، سانڍ برابر ساهه

اوڏو آهه الله، ڪوٽيسر جي ڪُنڊ ۾.

ان سفر ۾ هاڻ کيس انهن جوڳين جي تلاش آهي جيڪي رتول جي لڄ رکي ڄاڻن، جيڪي اڄڪلهه ان دستور کان انڪاري آهن جنهن ۾ پاڻ کي پارسا چوندڙن جي سموري کيپ لٽيرن کان بخشش ۾ مليل ڳڀي تي جيئري آهي ۽ انهن سمورو ذرو پرزو پنهنجن ابائن ۾ لڪائي ڇڏيو آهي، جڏهن ته خلق خدا جي جهولين ۾ باهه جا گولا وڌا ويا آهن ۽ ڀڳوان جي بندن جو دامن شعلا شعلا آهي. هاڻ انهيءَ انياءُ جي آڳ کي فقط اهي ڪاپڙي ئي گُل ڪري سگهن ٿا جن لاءِ مرشد فرمايو ته:

پوري مڙهه مهيس، تيرٿ ويا تڪڙا

اُنهي ٿي اڳ ڪيا، پهه مٿي پرديس

جوڳي جُنبي هليا، ڪنهن ڏوراڻي ڏيس

اُن جا اَنديس، ساريان گهڻو سيد چوي.

هو جيڪو اڳ به جوڳين سان ملي چڪو آهي ۽ ڪي سال انهن جي سُنگ ۾ لمحي لمحي کي ماڻيو به اٿائين، جنهن سفر ۾ هڪ پڙاءُ دؤران ويراڳ ۾ ساڌو پنهنجي ساز تي کيس هي سبق به ڏنو هو ته:

ويراڳي وهيج، منجهئه هلج هن پار ڏي

چڱو چرکو پنهنجو، ويل مَ وساريج

اُٿيو آڌيءَ رات جو، ڀِني تون ڀيريج

سُٽ جو صرافن جو، ڪنبيو سو ڪتيج

اُنپر ٿي اچيج ته گُر کي گڏجين ڪاپڙي.

۽ ان سبق کانپوءِ رات سندس سامهون هڪ نئين انڪشاف سان عيان ٿي هئي، جنهن بعد نگر ۾ بکيا گهرندي هو ڳلي ڳليءَ ۾ اها صدا ڏيندو ٿي ويو ته ”رات کي سڄي خبر آهي“. جنهن تي شهر جي ماڻهن چيو هو ته ”چرين جي ڳالهين تي ڪهڙو اعتبار“. پر هيءُ هو سو پنهنجي ان ديوانگي جي ڌرم کي عام ڪندو ٿي ويو ته ”رات کي سڄي خبر آهي.“ ۽ هن آڌيءَ کي ڄڻ ته آلاپ جو روپ ڏيئي ڇڏيو هو. سو اڄ ٻيهر هڪ اهڙي ئي آلاپ سان اڳتي وڌي رهيو آهي، جنهن کي ٻڌي ظاهري دنيا ۾ دانائي جا دعويدار پنهنجن ڪنن تي هٿ ڏيئي رهيا آهن، جڏهن ته ديس جي ديوانن جي سيني ۾ نئون سنسار جنم وٺي رهيو آهي ۽ انهن پنهنجي اکين جا ڳوڙها اُگهي، ورهه جو وضو ڪري ڀِنيءَ جو اهو ڀيرڻ شروع ڪيو آهي ته ”رات کي سڄي خبر آهي.“ تڏهن ته ڏينهن جو پارسا ٿي هلندڙ ۽ رات جو رهزنيون ڪندڙن جا ڏند کڙڪڻ لڳا آهن. ائين جيئن سيءُ ۾ گدڙن جا ڏند کڙڪندا آهن ۽ هو به گدڙ ئي آهن ٻيو ڇاهن؟

laghariirshad@yahoo.dom